تاریخچه لوازم آرایشی در ایران به چه زمانی برمیگرده؟شما میدونین؟

تاریخچه ی لوازم آرایشی در قدیم شاید دونستنش واسه شما هم جالب باشه

فهرست

تاریخچه لوازم آرایشی

حداقل 7000 ساله است و تقریباً در هر جامعه ای روی کره زمین وجود دارد. استفاده از لوازم آرایشی در ایران باستان کاملاً مستند است.

در زنان و مردان ایران از روغنهای معطر و پمادها برای تمیز کردن و نرم کردن پوست استفاده می شد. میر ، آویشن ، مرزنجوش ، بابونه ، اسطوخودوس ، لیلی ، نعناع ، رزماری ، سدر ، گل رز ، آلوئه ، روغن زیتون ، روغن کنجد و روغن بادام مواد اصلی بسیاری از عطرهایی بود که ایرانیان در چندین نوبت از آنها استفاده می کردند.

تاریخچه ی لوازم آرایشی برای یک دختر در گذشته

یک دختر ایرانی که در یک خانه سنتی بزرگ شده بود مجاز به استفاده بیشتر لوازم آرایشی نبود ، اما قبل از عروسی ، وی مراحل طولانی آماده سازی را طی می کرد. این هفت آرایش مختلف برای آرایش کامل عروس مورد نیاز بود که بزک نامیده می شد ، همچنین به هفت قلم معروف است.

این هفت ماده عبارت بودند از حنا (حنا) ، سفیداب (پودر سفید) ، سرخاب (پودر روژ) ، سورمه (کلهل) ، واسمه (واو یا نیلی) ، گالیا (عطر) و زاراک (اسفنج های طلا). اگرچه هنوز از برخی از این آماده سازی ها استفاده می شود.

در گذشته ، وقتی دختری پیشنهادی راجع به ازدواج دریافت کرده بود ، اجازه داده می شد دست و صورت خود را با صابون مخصوصی که از روغن بادام تهیه شده بود و با گلاب معطر می شد ، بشوید ، سپس یک نفر که اکنون ما به آن آرایشگر می گوییم به خانه او می آمد و او را برای جشن عروسی آماده می کرد.

تاریخچه لوازم آرایشی استفاده از صابون معطر حاوی روغن
پن اوی هیدرا اویدرم

خوب یک صابونی مثل این پن اویدرم : پن اوی هیدرا اویدرم مناسب پوست خشک دارای شی باتر، شیر گیاهی آرگان، گلیسیرین، عصاره گل بابونه و عصاره برگ آلوئه وراست و مغذی و محافظ پوست در برابر خشکی است.

تاریخچه ی لوازم آرایشی با آرایش صورت

ابتدا موهای صورت خود را که به نام بند انداختن بود از پیشانی ، دور چشم ، گونه و لب فوقانی اما به جز ابروها برداشته می شد ، زیرا ابرو-پیوست بسیار شیک بود! بعد از پاک کردن موهای صورت ، مخلوط سفیده تخم مرغ ، گلاب و آب لیمو اضافه شده، و روی صورت مالیده می شود تا پوست براق شود و از بروز جوش ها جلوگیری کند.

تاریخچه ی لوازم آرایشی با شیو کردن صورت
آرایش کردن در زمان قدیم

آرایش مو های بلند در گذشته

نکته مهم دیگر در مورد موهای بلند و مجلل برای خانمها و مدل زدن یا کوتاه کردن آن به عنوان کار زشت تلقی می شد ، کسی که این عمل را انجام میداد وی را Gis-Borideh (موهای بریده شده) می نامیدند ، به همین دلیل همیشه از ژل گیاهی استفاده می کردند که نام آن ها کتیرا و گیاهی بود.

تاریخچه ی لوازم آرایشی با استفاده از کتیرا موها را حالت میدادند
ژل موی مرطوب فولیکا 

خوب یک چیزی تو این جور ژلها استفاده می کردن

تاریخچه لوازم آرایشی استفاده از روغنها

ایرانیان از وسایل آرایشی و بهداشتی زیادی استفاده می کردند مانند سورمه (کوزل) برای تیره تر شدن مژگان و پلک ها ، از گچ برای سفیدتر کردن رنگ پوست استفاده می شد زیرا پوست کمرنگ نشانه سبک زندگی ثروتمندی بود و روژ روی گونه پوشیده می شد.

در پایان ، تفاوت بین لوازم آرایشی و بهداشتی امروزی در مورد دلایل ، کیفیت لوازم آرایشی ، فرهنگ و آداب و رسوم است.

مثالی بزنید ، برخی از ملل ایران معتقدند که سورمه می تواند شرارت را دور کند! یا ملتی دیگر فکر می کنند سورمه می تواند مردان بیشتری را به خود جلب کند!

امروزه برنزه شدن در بین جوانان بسیار شیک است اما در گذشته آنها به دلیل ماندن در خانه می خواهند پوست سفید خود را نشان دهند و ثروتمند هستند زیرا نیازی به بیرون رفتن برای کار ندارند ، برای همین این نوع از افراد که آنها را آفتاب مهتاب ندیده می نامند ( آنها خورشید و ماه را نمی بینند)

اکنون در ایران زنان و دختران تمایل زیادی به استفاده لوازم آرایش دارند ، تفاوت در این است که آنها مانند اجداد خود از محصولات گیاهی استفاده نمی کنند.

تاریخچه ی لوازم آرایشی در ایران که فعلا جای  محصولات گیاهی  کمتر است
محصولات آرایشی در امروز

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
خانه
فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من