سلامت, سلامت پوست

کاملترین روتین مراقبتی از پوست

کاملترین روتین مراقب از پوست

فرقی نمیکند که روتین شما سه مرحله ای باشد یا نه مرحله ای، همیشه راهی هرچند کوتاه برای بهبود مراقبت از پوستتان وجود دارد ولی از همه چیز مهم تر این است که هر چیزی را به موقع و به ترتیب مناسب استفاده کنید.

بدون توجه به نگرانی های پوستیتان، اول از همه چیز پوستتان را تمیز و لطیف کنید، سپس از مواد غلیظ و فعال استفاده کنید و با آبرسانی و رطوبت و صد البته وجود SPF  در طول روز روتین را به پایان برسانید.

در این مطلب کامل ترین مراحل برای یک روتین عالی مراقبت از پوست آمده است:

1. اول از هر چیزی صورت خود را بشویید.

هر صبح و شب باید صورت خود را با آب و مقدار کمی پاک کننده ملایم بشویید. مقداری از شوینده خود را بین کف دست تمیز خود بمالید. شستن صورت را با فشار ملایم دست روی تمام صورت و ماساژدادن شروع کنید. دست های خود را بشویید و صورت خود را با آب ماساژ دهید تا زمانی که پاک کننده و کثیفی از بین برود. صورت خود را به آرامی با یک حوله نرم خشک کنید.

اگر شما فردی هستید که در طی روز آرایش می کنید، حتما قبل از استفاده از شوینده ابتدا آرایش خود را با استفاده از میسلارواتر ها یا روغن های شوینده و یا شیر پاک کن ها، پاک کنید. سعی کنید پاک کننده های مخصوص آرایش چشم را برای چند دقیقه روی پوست بگذارید تا آرایش راحت تر پاک شود و از مالیدن چشم ها خودداری کنید. سپس به پاکسازی ملایم تمام صورت ادامه دهید.

2. تونر بزنید.

اگر از تونر استفاده می کنید، بلافاصله بعد از تمیز کردن صورت و قبل از هر چیز دیگری وقت استفاده از تونر است. چند قطره تونر را در کف دست یا یک پد پنبه ای بریزید و به آرامی روی صورت خود بکشید. اگر تونر شما لایه برداری می کند – به این معنی که سلول های مرده پوست را با موادی مانند اسید گلیکولیک از بین می برد – فقط در شب از آن استفاده کنید. تونر های آبرسان را می توان دو بار در روز استفاده کرد. یادتان باشد از تونر لایه بردار و رتینوئید یا سایر لایه بردارها به طور همزمان در روتین استفاده نکنید.

3. سرم بزنید.

صبح زمان بسیار خوبی برای استفاده از سرم های حاوی آنتی اکسیدان ها است – مانند سرم روشن کننده ویتامین C ؛ زیرا آنها از پوست شما در برابر رادیکال های آزاد که در طول روز با آن مواجه خواهید شد محافظت می کنند. شب زمان خوبی برای استفاده از یک سرم مرطوب کننده دارای اسید هیالورونیک است که از خشک شدن پوست شما در شب جلوگیری می کند، به خصوص اگر از درمان های ضد پیری یا ضد آکنه استفاده می کنید که می توانند پوست را تحریک و خشک کنند. سرم ها همچنین می توانند حاوی لایه بردارهایی مانند آلفا هیدروکسی اسیدAHA) ) یا اسید لاکتیک باشند. از هر چیزی که استفاده می کنید، همیشه به یاد داشته باشید: سرم های مبتنی بر آب باید زیر مرطوب کننده قرار گیرند و سرم های روغنی باید بعد از مرطوب کننده استفاده شود.

4. کرم دور چشم بزنید.

می توانید مرطوب کننده معمولی را به ناحیه زیر چشم خود بزنید، اما اگر تصمیم به استفاده از کرم دور چشم تخصصی دارید، معمولاً  آن را زیر مرطوب کننده قرار میدهند، زیرا کرم های دور چشم سبک تر از مرطوب کننده های صورت هستند. سعی کنید از یک کرم دور چشم با اپلیکاتورتوپی-فلزی استفاده کنید و آن را در یخچال نگهداری کنید تا با پف صبحگاهی مقابله کنید. استفاده از کرم دور چشم با خاصیت مرطوب کنندگی در شب می تواند باعث احتباس مایعات شود که باعث می شود چشم ها در صبح پف کرده به نظر برسند.

5. از درمان نقطه ای استفاده کنید.

استفاده از درمان‌های لکه‌های آکنه در شب، زمانی که بدن شما در حالت ترمیم است، ایده خوبی است. مواظب لایه بندی مواد ضد آکنه مانند بنزوئیل پراکسید یا اسیدهای سالیسیلیک با رتینول باشید که می تواند باعث تحریک شود. در عوض، مطمئن شوید که بیشترین تلاش را برای حفظ آرامش و هیدراته نگه داشتن پوست انجام می دهید.

6. حتما مرطوب کننده بزنید.

مرطوب کننده هم پوست را آبرسانی می کند و هم تمام لایه های دیگر محصولی که استفاده کرده اید را قفل می کند.

به دنبال یک لوسیون سبک وزن برای صبح باشید که به طور ایده آل فرمولاسیون های دارای SPF 30 یا بالاتر مناسب هستند.

در شب می توانید از کرم شب غلیظ تری استفاده کنید. کسانی که پوست خشک دارند ممکن است لازم باشد صبح و شب از کرم استفاده کنند.

7. از رتینوئید استفاده کنید.

رتینوئیدها (مشتقات ویتامین A شامل رتینول) می توانند با افزایش گردش سلولی پوست، لکه های تیره، جوش ها و خطوط ریز را کاهش دهند، اما همچنین می توانند تحریک کننده باشند، به ویژه برای پوست های حساس.

اگر از رتینوئیدها استفاده می کنید، بدانید که در مقابل نور خورشید تجزیه می شوند، بنابراین فقط باید در شب استفاده شوند. آنها همچنین پوست شما را نسبت به آفتاب بسیار حساس می کنند، بنابراین استفاده از ضد آفتاب در روتین روزانه ضروری است.

8. روغن صورت بزنید.

اگر از روغن صورت استفاده می کنید، حتما آن را بعد از سایر محصولات مراقبت از پوست خود بمالید زیرا هیچ چیز دیگری نمی تواند به روغن نفوذ کند.

9. حتما ضد آفتاب بزنید.

این ممکن است آخرین مرحله باشد، اما تقریباً هر متخصص پوست به شما خواهد گفت که محافظت در برابر آفتاب مهمترین بخش هر رژیم مراقبت از پوست بوده و غیر قایل حذف است. محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش می تواند از سرطان پوست و علائم پیری جلوگیری کند. اگر مرطوب کننده شما حاوی SPF نیست، همچنان باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. برای ضد آفتاب های شیمیایی، 20 دقیقه قبل از بیرون رفتن صبر کنید تا ضد آفتاب موثر باشد. به دنبال SPF وسیع الطیف باشید، به این معنی که ضد آفتاب شما از هر دو تابش UVA و UVB محافظت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید